Please reload

Ostatnie posty

O nowym początku i nowoczesnej fizjoterapii

January 6, 2018

1/1
Please reload

Wyróżnione posty

Psychologia we współczesnym sporcie (cz.1)

February 6, 2018

         

 

    We współczesnym sporcie coraz częściej mówi się o pracy zawodników z psychologami sportu. Czy to zwykły trend, czy może zapotrzebowanie spowodowane presją osiągania coraz lepszych wyników i przekraczania granic swoich możliwości ? Na czym polega praca sportowców ze specjalistami od psychologii, jakich ‘narzędzi ‘ i technik używa się w procesie treningu mentalnego, a także “Jak” radzić sobie w kluczowych momentach kariery sportowej- to pytania, na które będę starała się odpowiedzieć w cyklu artykułów “Psychologia we współczesnym sporcie”.

         Psychologia sportu jest relatywnie młodą dziedziną naukową, a jej historia sięga do końca XIX wieku, dokładnie 1897 r., kiedy to Norman Triplett zajął się zagadnieniem, które obecnie nosi nazwę “facylitacji społecznej”. Zaobserwował on m.in., że cykliści jadą zdecydowanie szybciej, gdy rywalizują z innymi oraz gdy ich jazda jest obserwowana np. przez kibiców. Od tamtej obserwacji psychologia sportu zaczęła rozwijać się jako dziedzina naukowa, a trenerzy przygotowania mentalnego do swojej praktyki wykorzystują teorie, zasady i techniki zaczerpnięte z psychologii. Obecnie jesteśmy świadkami tego jak dynamicznie rozwija się ta dyscyplina naukowa, a dlaczego coraz częściej się słyszy o pracy zawodników z psychologami sportu, nazywanymi także trenerami przygotowania mentalnego?
    Maksymalizacja osiągnięć oraz stres związany z rywalizacją, presją oraz koniecznością wielokrotnego wyniku, z górnego pułapu możliwości, może powodować u osób uprawiających sport wiele trudnych sytuacji. Sportowcy zmagają się także z uciążliwymi urazami fizycznymi i kontuzjami, doświadczają stresu przez życie ‘na walizkach’, albo kończenie kariery sportowej. Psychologowie sportowi pomagają zawodnikom lepiej radzić sobie w sytuacjach kryzysowych, a także rozwijać ich potencjał osobisty.

         Powoli dochodzimy do takiej sytuacji, kiedy nasz organizm jest wykorzystywany do granic możliwości treningowych, a także powstają bariery technologiczne, dlatego rezerw należy szukać w sferze mentalnej. Granice można przesuwać w wartościach umysłowych, przechodząc trening mięśnia- jakim jest mózg. Może on dotyczyć między innymi zwiększenia koncentracji, pewności siebie, radzenia sobie ze stresem, odpowiedniej motywacji albo szybkości reakcji. To nad czym trzeba pracować najczęściej zależy od indywidualnych potrzeb zawodnika, ale także od specyfiki dyscypliny sportowej. Na przykład biegacze krótkodystansowi często pracują nad skróceniem czasu reakcji na bodziec słuchowy. Najlepsi sprinterzy dzięki pewnym technikom potrafią zejść do poziomu 0,1 sekundy, kiedy reakcja ‘zwykłego’ człowieka wynosi 0,7 sekundy. To, że zawodnicy potrafią osiągać wyniki, które jeszcze parę lat temu były nieosiągalne, są sumą pracy treningu techniczno-taktyczno-psychologicznego, a także pracy lekarzy medycyny sportowej i fizjoterapeutów.
          Psycholog sportu jest teraz coraz częściej niezbędną częścią profesjonalnego sztabu szkoleniowego każdego zawodowego sportowca, czy drużyny sportowej. W mediach rzadko słyszymy o pracy sportowców z psychologami, co pewnie spowodowane jest dotrzymywaniem tajemnicy zawodowej psychologów. Jednak wiadome jest, że z trenerami mentalnymi pracuje wiele polskich kadr narodowych różnych dyscyplin indywidualnych jak i zespołowych. Pamiętamy jak Adam Małysz podniósł się po kryzysie, między innymi dzięki współpracy z psychologiem sportowym- Janem Blecharzem. Wiemy także, że Kamil Stoch pracował z trenerem przygotowania mentalnego - Kamilem Wódką, oraz drużyna piłkarska Legia Warszawa, współpracująca niegdyś z Dariuszem Parzelskim. Nie wiemy o wszystkich sportowcach, którzy korzystają z takich usług, natomiast podczas zawodów, a najczęśniej przed startami, widzimy specyficzne ruchy, gesty, rytuały, np. zamykanie oczu i skupienie, generalnie różne techniki, które wprowadza się podczas treningu mentalnego. To one pomagają zawodnikom na przykład skupić uwagę i zredukować stres i wejść w stan optymalnego pobudzenia.

Share on Facebook
Please reload

Podążaj za nami

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Wyszukaj wg tagów
Please reload

Archiwum
  • Facebook Basic Square
  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

REJESTRACJA:

tel.:796 921 555